Търсене в сайта

НАРЕДБА за реда и условията за водене, съхраняване и достъп до регистъра на доставчиците на удостоверителни услуги

 

 

НАРЕДБА № 1 от 10 март 2011 г.

ЗА РЕДА И УСЛОВИЯТА ЗА ВОДЕНЕ, СЪХРАНЯВАНЕ И ДОСТЪП ДО РЕГИСТЪРА НА ДОСТАВЧИЦИТЕ НА УДОСТОВЕРИТЕЛНИ УСЛУГИ

 
 
(Приета с Решение № 271 от 10 март 2010 г. на Комисията за регулиране на съобщенията, обн. ДВ бр. 27 от 01 април 2011 г.)

 

 

 

Глава първа

ОБЩИ ПОЛОЖЕНИЯ

 

Чл. 1. (1) С тази наредба се определят редът и условията за водене, съхраняване и достъп до регистъра на доставчиците на удостоверителни услуги (регистъра).

             (2) Регистърът се води за:

1. доставчиците на удостоверителни услуги, установени на територията на Република България;

2. акредитираните в Република България доставчици на удостоверителни услуги и

3. доставчиците на удостоверителни услуги, установени в други държави съгласно националното законодателство на тези държави, чиито удостоверения за квалифициран електронен подпис са признати по реда на Закона за електронния документ и електронния подпис за равностойни на удостоверенията за квалифициран електронен подпис, издадени от доставчици на удостоверителни услуги, установени в Република България.

 

                Чл. 2. Регистърът е централизирана база от данни, управлявана от информационна система.

 

            Чл. 3. Регистърът е електронен и се създава, води, съхранява и поддържа от Комисията за регулиране на съобщенията (комисията).

 

 

 

Глава втора

СЪДЪРЖАНИЕ НА РЕГИСТЪРА. ВОДЕНЕ НА РЕГИСТЪРА

         

 

Чл. 4. (1) В регистъра се вписват обстоятелства, съобразно приложението към наредбата, както следва:

1. обстоятелства относно регистъра и неговата схема на издаване;

2. обстоятелства за доставчиците на удостоверителни услуги по чл. 1, ал. 2, т. 1 и  2, включително:

а) обстоятелства за услугите, предоставяни от съответния доставчик на удостоверителни услуги;

б) идентификация на актуалното състояние на всяка услуга;

в) история на състоянието на всяка услуга;

3. базовите удостоверения на доставчиците на удостоверителни услуги, включително данни за срока на валидност на базовите удостоверения;

4. Списък на доставчиците по чл. 1, ал. 2, т. 3;

5. базовото и оперативното удостоверение на комисията.

(2) Данните относно обстоятелствата по ал. 1, т. 1 и 2 се поддържат в отделен списък на състоянието на услугите (доверителен списък) в регистъра. Данните относно обстоятелствата ал. 1, т. 3 и 5, както и по ал. 1, т. 4 се поддържат в отделни списъци в регистъра.

(3) Комисията  поддържа данните относно обстоятелствата по ал. 1, т. 1 и  2  в съответствие с изискванията на стандарта ETSI TS 102 231 версия 3. 1. 2 и следващите.

                (4) Комисията поддържа данните за обстоятелствата по ал.1 на български и на английски език съобразно посоченото в приложението към наредбата.

            (5) В регистъра се поддържа история на всички вписвания.

 

Чл. 5. (1) Вписването в регистъра се извършва чрез въвеждане на данни за вписваните обстоятелства в базата данни на регистъра.

(2) Доставчиците на удостоверителни услуги са длъжни да предоставят на комисията данни за задължителните обстоятелства, подлежащи на вписване, ведно с уведомлението за започване на дейност или със заявлението по чл. 44, ал. 3 от Закона за електронния документ и електронния подпис.

               (3) Доставчиците на удостоверителни услуги са длъжни да заявят в комисията изменение на вписани в регистъра данни в срок 5 работни дни от настъпване на обстоятелството.

(4) Комисията приема с решения образци на заявления за предоставяне на данни за вписване в регистъра.

 

Чл. 6. (1) В случай на непълнота в подадените данни комисията писмено уведомява доставчика на удостоверителни услуги за необходимостта от отстраняване на непълнотите.

(2) Комисията извършва вписване в регистъра в срок 7 работни дни от постъпване на данните или от отстраняване на непълнотите.

(3) Доставчиците на удостверителни услуги носят отговорност за достоверността и актуалността на представените за вписване в регистъра данни.

 

Чл. 7. (1) Вписване на промяна в регистъра се извършва чрез вписване на новите обстоятелства.

(2) Промени във вписаните в регистъра обстоятелства могат да се извършват  по инициатива на комисията, доставчик на удостоверителни услуги, и на Българската служба по акредитация.

(3) Промени в обстоятелствата, вписани в регистъра се извършва в срок 7 работни дни от възникване на основанието за извършване на промени.

 

Чл. 8. Комисията задължително актуализира регистъра на период не по-дълъг от 6 месеца.

 

Чл. 9. Частта от регистъра, съдържаща списъка на състоянието на услугите (доверителен списък), се подписва с електронен подпис на комисията.

 

 

 

 

Глава трета

СЪХРАНЯВАНЕ И ДОСТЪП ДО РЕГИСТЪРА

 

 

Чл. 10. Регистърът се съхранява безсрочно.

 

Чл. 11. (1) Регистърът е публичен и е достъпен чрез интернет страницата на комисията по реда на Закона за електронното управление и актовете по неговото приложение.

  (2) Данните по чл. 4, ал. 1 от регистъра се визуализират съгласно изискванията на Наредбата за електронните административни услуги (обн. ДВ. бр. 48 от 2008 г., изм. ДВ. бр. 42 от 2009 г.), като списъка на състоянието на услугите (доверителен списък) се възпроизвежда и във формат PDF („Portable Document Format”).

(3) Комисията осигурява достъп до данните относно обстоятелствата по чл. 4, ал. 1, т. 1 и 2 и във формат, подлежащ на автоматизирана обработка съобразно изискванията на Решение 2009/767 на Европейската комисията от 16 октомври 2009 г. (изменено с Решение № 425 от 28 юли 2010 г., OB L 199/30, 31.07.2010) за определяне на мерки, улесняващи прилагането на процедури с помощта на електронни средства чрез „единични звена за контакт” в съответствие с Директива 2006/123/ЕО на Европейския парламент и Съвета относно услугите на вътрешния пазар (OB L 299/18, 14.11.2009).

 

Чл. 12. Всеки може да извършва справка за вписванията в регистъра чрез интернет страницата на комисията.

 

Чл. 13. Справките в регистъра са безплатни.

 

 

                                Допълнителни разпоредби

 

 

§ 1. По смисъла на тази наредба:

1. „Услуги, предоставяни от доставчик на удостоверителни услуги са услугите по чл. 19 от Закона за електронния документ и електронния подпис, както и други услуги, предоставяни от доставчика, които са свързани с квалифицирани електронни подписи и удостоверения за време.

2. „Списък на състоянието на услугите (доверителен списък) е доверителния списък по смисъла на  Решение 2009/767 на Европейската комисия от 16 октомври 2009 г. (изменено с Решение № 425 от 28 юли 2010 г., OB L 199/30, 31.07.2010) за определяне на мерки, улесняващи прилагането на процедури с помощта на електронни средства чрез „единични звена за контакт в съответствие с Директива 2006/123/ЕО на Европейския парламент и Съвета относно услугите на вътрешния пазар (OB L 299/18, 14.11.2009)

 

§ 2. С наредбата се въвеждат изискванията на Решение 2009/767 на Европейската комисия от 16 октомври 2009 г. (изменено с Решение № 425 от 28 юли 2010 г., OB L 199/30, 31.07.2010) за определяне на мерки, улесняващи прилагането на процедури с помощта на електронни средства чрез „единични звена за контакт в съответствие с Директива 2006/123/ЕО на Европейския парламент и Съвета относно услугите на вътрешния пазар (OB L 299/18, 14.11.2009).

 

 

                                Заключителни разпоредби

 

§ 3. Наредбата се приема на основание чл. 38, ал. 4 от Закона за електронния документ и електронния подпис и влиза в сила от деня на обнародването й в „Държавен вестник.

 

§ 4. В срок до две седмици от уведомяване за приетите образци на заявленията по чл. 5, ал. 4 от наредбата доставчиците на удостоверителни услуги, регистрирани по реда на Закона за електронния документ и електронния подпис, предоставят на комисията данните, необходими за включване в регистъра.

 

 


 

 

Приложение към чл. 4, ал. 1