Търсене в сайта

Комисията за регулиране на съобщенията прие годишните доклади за пазара на електронните съобщения и пазара на пощенските услуги за 2022 г.

На свое редовно заседание проведено на 29.06.2023 година, членовете на Комисията за регулиране на съобщенията (КРС/Комисията) приеха годишните доклади за развитието на пазара на електронните съобщения и анализа на пазара на пощенските услуги за 2022 година.

Двата доклада са изготвени на основание изискванията на Закона за електронните съобщения и Закона за пощенските услуги и представят извършената от Комисията работа през 2022 г. в областта на електронните съобщения и пощенските услуги. В тях е представен преглед на състоянието и оценка за развитието на конкуренцията на пазарите на електронни съобщителни мрежи и/или услуги, както и  информация, свързана  с обема и структурата на пощенския пазар, предоставянето на универсалната пощенска услуга, контролната дейност на КРС, защитата на потребителите, обезпечаване на пощенската сигурност и др. Очертани са тенденциите и перспективите на развитие в двата сектора и са набелязани основните насоки, цели и приоритети в бъдещата дейност на Комисията.

В областта на електронните съобщения за поредна година (2022 г.), общият обем на пазара на електронни съобщения в България отчита нарастване – със 7,1% спрямо  2021 г., а общия обема на вложените инвестиции е с 15% повече, спрямо вложените през 2021 г. Вложените през 2022 г. инвестиции в мобилни мрежи (247,895 млн. лв.) представляват 37,9% от общите инвестиции на предприятията.

В пазарно отношение най-голям относителен дял на база приходи в общия обем на пазара имат услугите за пренос на данни и достъп до интернет с 49,6%, следвани от гласови услуги с 31,6%, и преноса и/или разпространение на радио- и телевизионни програми с 14%.

През 2022 г., продължава да нараства потреблението на пакетни услуги и приходите от тях, като услугата „мобилен глас и мобилен достъп до интернет”, продължава да е най-предпочитаната пакетна услуга от ползвателите с дял от 83,4% от предлаганите пакетни услуги. След нея се ползвателите на „Телевизия и фиксиран интернет“ с 11,1%  и „Фиксиран и мобилен глас“ с 4,7%.

Данните в Годишния доклад  на Комисията по Закона за електронните съобщения показват, че конкуренцията между участниците в пазара на електронни съобщения се засилва, каквото е и заключението на Комисията за защита на конкуренцията изразено с нейно Решение № 567/15.06.2023 година.

Обемът на пазара на пощенски услуги, измерен чрез показателя приходи от предоставяне на пощенски услуги, през 2022 г. достига до 776,2 млн. лв., поддържайки сравнително стабилен темп на растеж неизменно от 2012 г. насам и спрямо предходната година бележи ръст от 13,7 %. 

Разгледан по услуги, общият обем на пазара се определя основно от приходите, генерирани от куриерски услуги, чиито относителен дял в общите приходи достига 92 %.

При сегмента на универсалната пощенска услуги и услугите от обхвата на универсалната пощенска услуга продължава тенденцията на спад, като през 2022 г. приходите намаляват с 12 % спрямо предходната година, заемайки относителен дял от 4 на сто в общия пазар. 

Дигитализацията в сектора на пощенски услуги и тенденцията за определяне доставката на стоки, генерирани от електронната търговия, като една от най-бързоразвиващите се и ефективни пощенски услуги, както и променените потребителски нагласи, създадоха предпоставки за появата на нови участници в пощенския сектор - онлайн платформите.

С цел повишаване на ефективността на регулаторната дейност през 2022 г. КРС извърши анализ на европейските практики и мониторинг на онлайн платформите в България и със свое Решение № 16/12.01.2023 г. прие позиция относно критерии за определяне на онлайн платформите като пощенски оператори.

Общият брой на лицензираните/регистрираните по Закона за пощенските услуги  оператори към края на 2022 г. е 178, от които 81 реално са предоставяли пощенски услуги.

Двата доклада ще бъдат публикувани на интернет страницата на Комисията (www.crc.bg), рубрика „За нас“, раздел „Годишни доклади на КРС“.