РЕШЕНИЕ № 304
на МС от 21.05.2002 г.
за приемане на актуализирана Секторна
пощенска политика на Република България
Обн., ДВ, бр. 61 от 21.06.2002 г.
На основание чл. 10 от Закона за пощенските услуги и § 47 от преходните и заключителните разпоредби на Закона за изменение и допълнение на Закона за пощенските услуги (ДВ, бр. 112 от 2001 г.)
МИНИСТЕРСКИЯТ
СЪВЕТ
РЕШИ:
1. Приема актуализираната Секторна пощенска политика на Република България съгласно приложението.
2. Отменя Решение № 913 на Министерския съвет от 2000 г. за приемане на Секторна пощенска политика на Република България (ДВ, бр. 3 от 2001 г.).
Приложение към т. 1
Секторна пощенска политика на Република България
Въведение
Този документ представя политиката на Република България за развитие на пощенския сектор до 2004 г. Той формулира стратегическата цел и определя основните задачи и подходи за по-нататъшното усъвършенстване на националната пощенска система, която е и част от европейската и световната пощенска система.
Основните мотиви за разработването на Секторната пощенска политика се резюмират, както следва:
необходимостта от съвременни, ефективни и качествени пощенски услуги и продукти, които отговарят на обществените потребности и са един от факторите за икономическо, културно и социално развитие на страната;
процесът на хармонизиране на Секторната пощенска политика на Република България с политиката, провеждана от страните - членки на Европейския съюз;
изпълнението на съвременните изисквания за организация на пощенските услуги в европейски и световен план;
либерализирането на пощенските услуги и създаването на свободен пазар, в който освен основния пощенски оператор ще участват все по-голям брой пощенски оператори, предоставящи пощенски услуги.
Секторната пощенска политика на Република България е съобразена със:
Закона за услуги и произтичащите от него нормативни актове;пощенските
управленската програма на правителството;
Националния план за икономическо развитие 2000 - 2006 г.;
Националната програма за приемане на достиженията на правото на Европейския съюз;
единните правила за развитие на вътрешния пазар на пощенските услуги в Европейската общност и подобряване на качеството на услугите, определени от Директива 97/67 на Европейския съюз;
стратегическия план на Всемирния пощенски съюз за развитието на пощенските услуги в периода 2000 - 2004 г. ("Пекинска пощенска стратегия");
състоянието на пощенския сектор и спецификата на националните условия, при които се предоставят пощенски услуги.
Секторната пощенска политика подлежи на анализиране и периодично актуализиране.
Сегашната актуализация на Секторната пощенска политика е осъществена в изпълнение на § 47 от преходните и заключителните разпоредби на Закона за изменение и допълнение на Закона за пощенските услуги (ДВ, бр. 112 от 2001 г.).
Цел, задачи и очаквани резултати
Стратегическа цел на Секторната пощенска политика е достигането на икономическо стабилизиране и устойчиво развитие на националния пощенски сектор, осигуряващ пощенски услуги с високо качество и на достъпни цени, съответстващи на световните и европейските изисквания.
Тази цел е осъществима чрез:
взаимодействие на държавните органи, пощенските оператори и потребителите на пощенски услуги;
изпълнение на хармонизираните на европейско ниво изисквания към държавата като защитник на обществения интерес при изграждане, поддържане и стимулиране развитието на националния пощенски пазар.
Основни задачи, които ще се изпълняват за постигане на стратегическата цел:
осъществяване на държавно управление, регулиране и контрол в съответствие с действащата правно нормативна уредба;
усъвършенстване на правно нормативната уредба във функция от постигнатите резултати и промените, настъпили в европейската и световната пощенска регламентация;
предоставяне на универсална пощенска услуга;
постепенно и контролирано либерализиране на пощенските услуги;
хармонизиране на националните с европейските и световните стандарти за пощенския сектор;
развитие на националната пощенска инфраструктура и внедряване на нови информационни и комуникационни технологии;
усъвършенстване на съществуващите и въвеждане на нови пощенски услуги;
повишаване на изискванията за пощенската сигурност;
развитие на човешките ресурси.
Очаквани резултати от изпълнението на задачите:
задоволяване на обществените потребности от надеждни и разнообразни пощенски услуги;
създаване на стабилен и ефективен пощенски пазар;
преход към пълно либерализиране на пощенските услуги;
осигуряване правото на потребителите да ползват универсална пощенска услуга с определено качество на цялата територия на страната и при достъпни цени;
изграждане на модерна и функционална национална пощенска инфраструктура;
постигане високо качество на пощенските услуги;
разширяване на пощенския пазар с нови видове пощенски услуги;
функциониране на икономически стабилизиран пощенски сектор.
Управление и регулиране на пощенския сектор
Държавното управление на пощенските услуги се осъществява от министъра на транспорта и съобщенията съгласно определените му в Закона за пощенските услуги правомощия.
Основните приоритети, свързани с държавното управление на пощенските услуги, включват:
създаване на условия за развитие на пощенските услуги и за тяхното постепенно либерализиране;
гарантиране предоставянето на универсалната пощенска услуга, достъпна за всеки потребител на територията на цялата страна;
актуализиране на Секторната пощенска политика и усъвършенстване на правната и регулаторната рамка във функция от постигнатите резултати при тяхното прилагане и новите цели, набелязани за постигане;
стимулиране на развитието, модернизацията и обновяването на националната пощенска инфраструктура с цел предоставяне на услуги, съответстващи на европейските и световните стандарти;
стимулиране развитието на съществуващите и въвеждането на нови пощенски услуги;
хармонизиране на националните пощенски стандарти с европейските и световните;
подготовка за присъединяване към Европейския съюз в сферата на пощенските услуги;
развитие на международното сътрудничество в областта на пощенските услуги на регионално, европейско и световно равнище;
осъществяване на издаването и съхраняването на пощенски марки.
Регулирането на пощенските услуги се осъществява от независим държавен орган - Комисията за регулиране на съобщенията, чиито правомощия са определени в Закона за пощенските услуги и в Закона за далекосъобщенията.
Основните приоритети, свързани с регулирането на пощенските услуги,включват:
изготвяне и актуализиране на нормативните актове за пощенските услуги и създаване на условия за тяхното прилагане;
прилагане на режима за лицензиране и регистрация, установен от Закона за пощенските услуги;
изпълнение и усъвършенстване на контролните функции, произтичащи от нормативната уредба за пощенския сектор;
стимулиране на лоялната конкуренция между пощенските оператори,работещи на пазара както на универсалната пощенска услуга, така и на неуниверсалните пощенски услуги;
наблюдение на пощенския пазар и анализиране на неговото състояние и перспективи на развитие с цел вземане на решения и изготвяне на предложения, свързани с предоставянето на пощенски услуги и процеса на постепенното им либерализиране;
анализиране изпълнението на универсалната пощенска услуга във всички нейни аспекти и на тази основа вземане на решения и изготвяне на предложения за конкретни подходи, свързани с по-нататъшно й предоставяне, включително в условията на либерализиран пощенски пазар;
развитие и укрепване на регулаторните механизми.
При осъществяването на Секторната пощенска политика се прилага принципът на консултативност и прозрачност във взаимоотношенията между Министерството на транспорта и съобщенията и другите заинтересувани органи на изпълнителната власт, Комисията за регулиране на съобщенията, пощенските оператори и техните сдружения, обществените организации и съюзи и потребителите на пощенски услуги.
Пощенски услуги и пощенски пазар
Пощенски услуги
Пощенските услуги се подразделят на универсална пощенска услуга и неуниверсални пощенски услуги.
Универсална
пощенска услуга
С цел
гарантиране правото на комуникация на всеки човек държавата осигурява
изпълнението на универсалната пощенска услуга на територията на цялата страна.
Предоставянето на универсалната пощенска услуга е в съответствие с изискванията,
които се поставят от Европейския съюз и от Всемирния пощенски съюз.
Универсалната пощенска услуга представлява пакет от услуги, които се предоставят с определено качество и на цени, достъпни за всички потребители. Тя включва както вътрешните, така и международните пощенски услуги. Обхватът на универсалната пощенска услуга и правилата за образуване и прилагане на цените на услугите, включени в нея, отразяват:
потребностите на обществото;
политиката на държавата, която гарантира предоставянето им;
икономическите интереси на пощенските оператори, които я предоставят;
изискванията на Директива 97/67/ЕС и актовете на Всемирния пощенски съюз.
На сегашния етап държавата гарантира изпълнението на универсалната пощенска услуга основно чрез възлагане на задължение за нейното предоставяне.
Задължението за извършване на универсалната пощенска услуга на територията на цялата страна е възложено със Закона за пощенските услуги и Индивидуалната лицензия на основния пощенски оператор - търговското дружество "Български пощи", който я предоставя чрез пощенската си мрежа.
Характерът на универсалната пощенска услуга налага тя да се предоставя постоянно на територията на цялата страна, включително при икономически неизгодни условия, за което държавата подпомага финансово основния пощенски оператор чрез:
– временно въвеждане със Закона за пощенските услуги на държавен монопол върху част от услугите (резервиран сектор), включени в обхвата на универсалната пощенска услуга, които основният пощенски оператор предоставя чрез пощенската си мрежа;
– компенсиране на доказания от основния пощенски оператор дефицит при изпълнението на универсалната пощенска услуга; условията, редът и източникът на това компенсиране са определени със Закона за пощенските услуги.
С цел осигуряване на конкурентна среда в условията на действие на механизми за финансово стабилизиране на основния пощенски оператор, който предоставя задължителна универсална пощенска услуга, от този оператор се изисква:
да извършва аналитично счетоводно отчитане поотделно за резервирания и нерезервирания сектор на универсалната пощенска услуга, за неуниверсалните пощенски услуги и за другите търговски дейности;
да доказва евентуалния дефицит при предоставянето на универсалната пощенска услуга при икономически неизгодни условия.
Финансовото подпомагане, свързано с предоставянето на универсалната пощенска услуга, цели финансово стабилизиране и преход към самофинансиране на основния пощенски оператор.
Универсалната пощенска услуга и преди всичко услугата, изпълнявана от основния пощенски оператор, е обект на наблюдение във всички аспекти (достъп, ефикасност на обслужване, качество, ценообразуване, пощенска сигурност и др.) предвид нейната обществена значимост и ангажираността на държавата, свързана с предоставянето й.
Неуниверсални
пощенски услуги
Неуниверсалните
пощенски услуги са услуги по приемането, пренасянето и доставката на пощенски
пратки, които не влизат в обхвата на универсалната услуга. Неуниверсалните
пощенски услуги могат да се извършват от всеки пощенски оператор, който се е
регистрирал в съответствие със Закона за пощенските услуги.
Държавата не поема финансово задължение за гарантиране предоставянето на неуниверсалните пощенски услуги, тъй като поради своето естество този вид услуги носят висока добавена стойност и се извършват в напълно конкурентна среда.
Независимо от това към пощенските оператори на неуниверсалните пощенски услуги се поставят изисквания от неикономически характер, свързани с опазване тайната на кореспонденцията, неприкосновеността на пратките, пощенската сигурност и опазването на околната среда.
Номенклатурата на неуниверсалните пощенски услуги ще се разширява, като се използват възможностите на съвременните информационни и комуникационни технологии.
Развитие на съществуващите и внедряване на нови видове услуги
Предоставяните пощенски услуги у нас все още се ограничават в рамките на традиционните услуги за писмовни и колетни пратки. Тяхната номенклатура ще се разширява и разнообразява чрез въвеждането и развитието на услуги, като:
пряка пощенска реклама;
доставка на адресирани пратки по необходимия начин и в необходимото време, заявени от подателя;
приемане на пратки "на място" (в предприятия, учреждения, офиси и др.);
търговска кореспонденция - международен отговор и др.
Специално внимание ще се отдели на пощенските финансови услуги (пощенските записи и чекове) и другите финансови услуги, предоставяни чрез националната пощенска инфраструктура. Те са едни от най-перспективните средства за осигуряване финансовата жизнеспособност на основния пощенски оператор. Във връзка с това е необходимо максимално да се ускори прилагането на механизми за партньорство между основния пощенски оператор и лицензирани финансови институции.
Навлизащите съвременни информационни и комуникационни технологии,както и потребителското търсене са предпоставка за въвеждането на принципно нови видове услуги с висок процент на добавена стойност, като електронна поща, електронна търговия и др.
Новите технологии и услуги са основа за интегриране на пощенския сектор към информационното общество.
Пощенски пазар
В изпълнение на изискванията на Европейския съюз за изграждане на единен пазар на пощенски услуги на общността приоритетите в тази сфера са насочени към създаване на условия за развитие, поддържане и стимулиране на динамичен и конкурентоспособен национален пощенски пазар.
Либерализация
При гарантирано предоставяне на универсалната пощенска услуга ще се осъществява постепенно либерализиране на пощенските услуги и изграждане на свободен пощенски пазар, като се създават и поддържат всички условия, необходими за насърчаване на конкуренцията по отношение както на услугите от обхвата на универсалната пощенска услуга, така и на неуниверсалните пощенски услуги. Този процес е съпроводен с прилагането на механизми, като включват:
лицензионен и регистрационен режим за пощенските оператори, съобразен със следните принципи:
– равнопоставеност на субектите на лицензиране и регистриране;
– обективност на критериите при издаване на индивидуалните лицензии и удостоверенията за регистрация;
– ненакърняване на установения монопол върху резервирания сектор от универсалната пощенски услуга, предоставяна от основния пощенски оператор, за срока, определен със Закона за пощенските услуги;
– публичност;
разработване и въвеждане в действие на правила за образуване и прилагане на цените за услугите от обхвата на универсалната пощенска услуга, предоставяна от основния пощенски оператор;
защита на интересите на потребителите чрез Закона за пощенските услуги и договорите при Общи условия, които пощенските оператори са задължени да разработят и да направят обществено достояние.
Като мярка за постигане устойчивост на пазара на универсалната пощенска услуга на основния пощенски оператор е предоставен временен държавен монопол върху резервиран сектор от услуги с обхват, параметри и срок на действие, определени със Закона за пощенските услуги.
С цел преминаване към пълна демонополизация на този вид пазар през2002 г. ще бъдат анализирани резултатите от въвеждането на резервиран сектор. Въз основа на анализа и като се вземат предвид настъпилите промени в европейските изисквания, ще се приемат решения за степента и етапите на демонополизация на пощенския пазар.
Цени на пощенските услуги
Пощенските оператори определят цените на предоставяните от тях услуги съобразно пазарното им търсене и предлагане.
На регулиране подлежат само цените на услугите от обхвата науниверсалната пощенска услуга, предоставяна от основния пощенски оператор. Тези цени се образуват и прилагат съобразно правила, определени в наредба по Закона за пощенските услуги, и се съгласуват с Комисията за регулиране на съобщенията. При образуването и прилагането им се спазват принципите за достъпност за потребителите, публичност, съобразеност с разходите, еднаквост за територията на страната, обвързване с качеството.
Във връзка с прилагането на мерки за финансовото поддържане на задължителната универсална пощенска услуга и с цел недопускане на кръстосано субсидиране от универсалната услуга към другите пощенски услуги, предоставяни в условията на пълна конкурентност, основният пощенски оператор е задължен да извършва аналитично счетоводно отчитане на приходите и разходите по видове услуги в рамките на общото счетоводство. Това аналитично счетоводно отчитане ще дава ясна картина на приходите и разходите за отделните услуги в резервирания и нерезервирания сектор на универсалната пощенска услуга, за неуниверсалните пощенски услуги и за другите търговски дейности. То ще бъде основа за обективно определяне на дефицита, породен от предоставянето на универсалната пощенска услуга, при икономически неизгодни условия с оглед осигуряване на достъпни за всеки потребител цени.
Пощенски марки
Българските пощенски марки са предназначени за заплащане на цената за универсална пощенска услуга, извършвана от основния пощенски оператор.
Условията и редът за издаване, пускане и изваждане от употреба на пощенски марки и пощенски продукти с отпечатан върху тях специален знак за цената за заплащане на универсална пощенска услуга, както и за продажбата им за употреба се определят с Наредба № 3 от 2001 г. (ДВ, бр. 54 от 2001 г.).
Издаването и пускането в употреба на български пощенски марки се осъществява въз основа на годишен тематичен план, утвърден от министъра на транспорта и съобщенията.
Издаването на пощенски марки, на пощенски продукти с отпечатан специален знак за цената за заплащане на универсална пощенска услуга и на специални пощенски печати се подпомага от Специализиран експертен съвет. То е подчинено на следните принципи:
задоволяване потребностите на пощенския пазар;
постигане на високо художествено-естетическо и полиграфско качество;
отразяване на важни събития и годишнини, свързани с националната и световната история, националния бит и съвременност, култура, изкуство, спорт и др.;
удовлетворяване на филателни потребности.
Качество на пощенските услуги
Основният движещ мотив в тази област е правото на потребителите да разполагат с качествени и надеждни пощенски услуги.
Достигането на високо качеството на пощенските услуги ще се осъществи чрез извършването на следните основни действия:
определяне на нормативи за качеството на универсалната пощенска услуга и ефективността на обслужване, отнасящи се до срока за изпълнение на услугата, редовността на събиране и доставка на пощенските пратки и осигуряване надеждността на услугата;
внедряване на национални стандарти за измерване качеството на универсалната пощенска услуга, хармонизирани с установените международни стандарти;
създаване на механизми за контрол по качеството на вътрешните и международните пощенски услуги за целите на пощенските оператори и регулаторния орган;
информиране на потребителите относно нормативите за качество;
прилагане на механизми за връзка с потребителите с цел предоставяне на информация за предлаганите продукти и услуги; проучване на техните изисквания и препоръки; анализиране на удовлетвореността от качеството на универсалната пощенска услуга.
Стандартизация
Приоритетите в областта на пощенската стандартизация са свързани със следните действия:
определяне на изискванията и процедурите, свързани с използването на технически средства в националната пощенска инфраструктура, както и използването на технически средства от потребителите за предварителна обработка на пощенски пратки;
контрол по спазване на вътрешните и международните изисквания(стандарти) за размери, тегло, адресиране, срокове на доставка, пощенски код, бар-кодове, вътрешни и международни пощенски формуляри;
дефиниране на единни технически стандарти, свързани с новите пощенски услуги и използваните технологии;
поетапно хармонизиране на националните стандарти с европейските и световните стандарти съобразно сроковете за приемането и публикуването им.
След приемането на национални пощенски стандарти, хармонизирани с установените международни стандарти, ще се създадат условия за ускореното им въвеждане в националната пощенска система.
Пощенска сигурност
Пощенската сигурност е елемент както за предоставянето на качествени и надеждни пощенски услуги, така и за ограничаване на материалните и финансовите щети, понасяни от пощенските оператори и потребителите. Негативните ефекти от пропуски в националната пощенска сигурност се проявяват не само на територията на страната, но имат последствия и в международен план - в рамките на световната пощенска система. Този факт прави проблема международно значим и обяснява задължителния характер на изискванията за пощенска сигурност независимо от територията, на която се прилагат, и статута на пощенските оператори.
Политиката в тази област има за основна цел създаването на необходимите и достатъчни условия за рязкото подобряване и поддържане нивото на пощенската сигурност. В изпълнение на тази цел Законът за пощенските услуги регламентира общите изисквания, свързани с осигуряването на пощенската сигурност, както и санкциите при тяхното нарушаване.
Основните действия в сферата на пощенската сигурност включват:
определяне с подзаконов нормативен акт на изискванията за пощенската сигурност;
разработване от основния пощенски оператор на стратегия за действия в сферата на пощенската сигурност, която обхваща всички нива на пощенската експлоатация;
разширяване на международното сътрудничество в областта на пощенската сигурност.
Контролът по пощенската сигурност е насочен срещу:
посегателствата върху пощенските пратки от страна на външни лица и служители на пощенските оператори;
посегателствата срещу безопасността на персонала, сградите и имуществото на пощенските оператори;
пренасянето чрез пощенските пратки на забранени и опасни стоки,предмети и вещества;
използването на неистински и невалидни пощенски марки, пощенски продукти с отпечатан знак за цената за заплащане на универсална пощенска услуга, пощенски печати и клейма, пощенски формуляри и документи и др.;
изпирането на пари чрез националната пощенска инфраструктура.
Национална пощенска инфраструктура
Състоянието на националната пощенска инфраструктура е от решаващо значение както за качеството на предоставяните пощенски услуги и тяхната сигурност, така и за развитието на пощенския пазар.
Изграждането на модерна пощенска инфраструктура, отговаряща на съвременните европейски и световни изисквания, е съществено условие за пълноценното й включване в международната пощенска мрежа.
Необходимо е да се създадат условия за бързо усъвършенстване на националната инфраструктура в следните направления:
усъвършенстване на управлението;
внедряване на съвременни технически средства и информационни технологии;
подновяване на транспортния парк;
автоматизация на процесите и дейностите по обработка на пратките и обслужването на потребителите;
усъвършенстване на организацията и модернизация на техническите средства, свързани с пощенската сигурност.
Осигуряването на необходимия инвестиционен ресурс е важно условие за развитието на националната пощенска инфраструктура. Част от този ресурс се осигурява от собствени средства на пощенските оператори и в частност - на основния пощенски оператор, а друга част - от допълнителни източници.
Като допълнителни източници за набавяне на необходимите финансови средства могат да се използват:
средства, определени по реда на чл. 20 от Закона за далекосъобщенията;
банкови заеми с държавна гаранция за реализиране на приоритетни проекти за националната пощенска инфраструктура;
чуждестранни капитали за финансиране на предварителни проучвания, предпроектна подготовка, организационно устройство, както и реализиране на големи проекти, свързани с националната пощенска инфраструктура; привличането на чуждестранни капитали може да се осъществи чрез създаването на смесени предприятия и прилагането на други схеми, допустими от националното законодателство;
средства, осигурени от Всемирния пощенски съюз чрез програмите за техническо сътрудничество;
средства, осигурени от Всемирния пощенски съюз чрез Фонда за подобряване на качеството на услугите.
Един от начините за усъвършенстване на пощенската инфраструктура, за повишаване на качеството и за разширяване номенклатурата на предоставяните услуги в полза на обществото е създаването на алтернативни източници за доходи на основния пощенски оператор и неговото преструктуриране.
Човешки ресурси
Човешките ресурси са един от определящите фактори за подобряване ефективността на работата в националната пощенска система. Ето защо е необходимо съсредоточаване на усилията в следните направления:
усъвършенстване на управлението, подбора, подготовката и квалификацията на кадрите на всички равнища.
Това налага:
– разработване на система за управление на човешкия фактор, която акцентира върху мотивацията на кадрите за извършване на високопроизводителна и качествена дейност;
– изграждане на система за подбор и атестиране на кадрите;
– въвеждане на цялостен комплекс от механизми, форми и средства за обучение и постоянно усъвършенстване квалификацията на кадрите;
– внедряване на съвременни методи и системи за автоматизация на информационните и работните потоци в пощенската администрация;
провеждане на политика в социалната сфера, включваща здравно обслужване, хранене, почивно дело, жилищна политика, социално подпомагане;
развитие на социалното партньорство на всички равнища между работодатели и синдикати по въпросите, свързани с договарянето на работните заплати, социалната политика и охраната на труда;
осигуряване на възможности за развитие и усъвършенстване на кадрите.
Международно сътрудничество и Европейска интеграция
Пощенската администрация на Република България активно участва в работата на международните пощенски организации, като: Всемирния пощенски съюз, Европейската конференция на администрациите по пощи и далекосъобщения, Европейския комитет по пощенско регламентиране и Асоциацията на европейските обществени пощенски оператори.
В своята дейност в международните организации пощенската администрация провежда държавната политика в сферата на пощенските услуги и дава своя принос за усъвършенстване на европейската и световната пощенска система.
Всемирен пощенски съюз
Основна задача на дейността във Всемирния пощенски съюз е усъвършенстване регламентирането и експлоатацията на световната пощенска система.
Като страна - членка на Всемирния пощенски съюз, Република България чрез своята пощенска администрация взема активно участие в дейността му между и по време на неговите конгреси.
В качеството си на изборен член на Административния съвет и на Съвета по пощенска експлоатация Република България дава своя принос в работата на тези ръководни органи, на техните комисии и работни групи.
Европейски пощенски организации
Българската пощенска администрация, работейки в регионалните организации, дава своя принос в обсъждането и изготвянето на единни европейски позиции по различните аспекти на предоставянето на пощенски услуги и тяхната либерализация. На тази основа се развива и дейността по интегрирането на националната пощенска система към европейската система и хармонизирането на Секторната пощенска политика, пощенското регламентиране и пощенската експлоатация с тези на страните от Европейския съюз.
Основни приоритети при изпълнението на Секторната пощенска политика
Краткосрочни приоритети
(до 31 януари
2001 г.) – изпълнени
изготвяне на Наредба за определяне на правилата за образуване и прилагане на цените на услугите, включени в универсалната пощенска услуга, извършвана от основния пощенски оператор;
изготвяне на Наредба за определяне на реда и условията за издаване,
пускане и изваждане от употреба на пощенски марки и пощенски продукти, както и за продажбата им за употреба;
изготвяне на заповед на министъра на транспорта и съобщенията за определяне на нормативите за качеството на универсалната пощенска услуга и ефикасността на обслужване, които се отнасят до срока на изпълнение на услугите, редовността на събиране и доставка на пощенските пратки и осигуряване надеждността на услугите;
ратификация на актове на XX конгрес на Всемирния пощенски съюз, Пекин, 1999 г.;
изготвяне на типова индивидуална лицензия за оператор на универсална пощенска услуга;
издаване на индивидуална лицензия на основния пощенски оператор за извършване на универсална пощенска услуга.
Средносрочни приоритети
(до 31 декември
2002 г.)
изготвяне на Наредба за определяне на изискванията за пощенска сигурност;
укрепване на административния капацитет на регулаторния орган за изпълнение на функциите му по регулиране и контрол в пощенския сектор;
привеждане на подзаконовите актове за пощенския сектор в съответствие
със Закона за изменение и допълнение на Закона за пощенските услуги;
анализ на промените, настъпили в правото на Европейския съюз в сферата на пощенските услуги и отварянето на техния пазар;
анализ на състоянието на пощенския пазар и на икономическите резултати от прилагането на механизма със запазен пазарен дял за основния пощенски оператор и вземане на решение в посока на пълно либерализиране на пощенския пазар или на промяна или запазване на обхвата и параметрите на резервирания сектор;
изготвяне на законопроект за изменение и допълнение на Закона за пощенските услуги във връзка със запазването, ограничаването или отпадането на държавния монопол върху резервирания сектор.
Дългосрочни приоритети
(до 31 декември
2004 г.)
подготовка и участие на българската пощенска администрация в работата на XXIII конгрес на Всемирния пощенски съюз;
анализ на подходите и възможностите за преструктуриране на основния пощенски оператор;
подготовка на подходи за предоставяне и финансиране на универсалната пощенска услуга в условията на пълно либерализиране.